Reisdag door Thailand

29 december 2016 - Ayutthaya, Thailand

Vandaag niet al te vroeg op, 8 uur ontbijt en om 9 uur bij de voordeur om naar het noorden van Thailand te reizen. Met het busje reizen we een eindje naar het noorden, naar het zomerpaleis van de koning. Het is een erg mooi aangelegd park met enkele mooie huizen, in diverse stijlen gebouwd. We zien hier wat Chinese bouw, maar ook de Franse stijl is goed te herkennen. Het het zonnetje op de bol door het park lopen, vol mooie bloemen, gazons, vijvers met fonteinen is niet verkeerd!

Na deze locatie volgt een korte wandeling naar de rivier, waar onze longtail ligt te wachten. We gaan met de boot naar Ayutthaya, een uurtje varen met een stevige wind recht van voren. Dat zorgt voor de nodige golfslag, waardoor we niet helemaal droog blijven. Gelukkig is er verder weinig verkeer op de route, dus geen grote golven daarvan. Onderweg kunnen we genieten van de natuur en de vele tempels langs het water. Er zijn zelfs Nederlandse invloeden te ontdekken: en mooi huis aan het water met de stijl van een Nederlands landhuis, gecombineerd met wat trapgevel elementen. Bij Ayutthaya zitten we de restanten van de stadsmuur, waar onderrand een Nederlandse bouwer of architect aan gewerkt heeft. Aan het einde van de tocht leggen we aan bij een restaurant aan het water voor onze lunch. Het is ook hier goed genieten van het weer, het uitzicht over het water en natuurlijk het lekkere eten!

Na het eten staat ons busje gewoon weer te wachten. We rijden slechts een kort ritje de stad in, naar de ruïnes van Ayutthaya. Lisa heeft heel goed opgelet, ze wil haar spreekbeurt gaan houden over het boeddhisme, Boeddha en misschien ook Thailand. Het is mooi om te zien dat ze er veel van opsteekt. Vooraf vertelde ze dat ze tempels mooi vond, maar die oude kapotte gebouwen leek haar toch niets. Toen we eenmaal door het ruïne gebied liepen, zei ze dat ze het toch wel heel mooi en bijzonder vond.

Na de tempels en ruïnes werden we bij een restaurant/bed-and-breakfast afgezet waar we tijd hebben om te douchen voordat we gaan eten en de trein in gaan. Er is geen warm water, maar omdat het buiten zo warm is, is het water aangenaam koel en niet eens zo heel koud. Verder waren de douches niet heel bijzonder of handig en jos laat z'n overhemd in het water vallen! Helaas liep het water niet weg, dus stond er inmiddels een aardige laag water, waar z'n hemd aardig nat van is geworden. Maar ook dat is hier geen probleem, want bij 30 graden droogt alles lekker snel.

Het eten is wel erg lekker, dat doen de Thai toch erg goed! We zien wel dezelfde gerechten terugkomen, maar af en toe zit er weer wat nieuws tussen, wat we moeten proberen. Vandaag een kipgerecht wat onze gids bestelde, wat erg lekker pittig was!

Na het eten met twee Tuk Tuk's naar het station, zo'n 10 minuten rijden. We stappen om 8 uur op de nachttrein naar Chiang Mai! Het is een rit van ongeveer 11,5 uur en verwachten iets voor 7:30 aan te komen. Lisa en Kevin willen al op tijd gaan slapen en zijn zo vertrokken. Thomas heeft er wat meer moeite mee, maar valt uiteindelijk ook lekker in slaap. Als ze de hele rit slapen hebben ze lekker bijgetankt. Wij drinken nog wat en moeten lachen om de jongen die de bedden opmaakt (als hij alweer weg is natuurlijk), omdat hij zeer slecht Engels spreekt en ons niet duidelijk kan maken of we nou wel of niet zelf de bedden mogen opmaken. Oh my God weet hij wel, maar wat hij nou eigenlijk daarmee bedoelde... Ik heb geen idee.

Morgen een rustige dag in Chiang Mai, dat is ook wel eens lekker! :)