Back to basics

4 januari 2017 - Tambon Tha Sao, Thailand

Vandaag rijden we de bergen in, waarbij we later weer bij de River Kwai komen. Het vertrek is weer aardig vroeg, al is de rit maar kort. In de plaats waar we zijn is een oorlogsbegraafplaats, waar slachtoffers van de tweede wereldoorlog uit deze regio zijn begraven. Veel Nederlanders en Australiërs die hier zijn omgekomen liggen hier begraven.

We rijden door naar een station aan de Birma spoorlijn en de plek waar dé brug over de River Kwai vroeger is geweest. Nu ligt er een mooie stalen brug op dezelfde plek. We kunnen de brug over lopen, over de spoorlijn. Het is een prima plek voor mooie foto's, midden boven de rivier.

Na wat rondgewandeld te hebben een nog wat gewinkeld te hebben op de lokale markt nemen we de trein die ons een stuk het binnenland in meeneemt waarbij we de originele route van de Birma spoorlijn volgen. Bij het station waar we uitstappen is tijd om weer wat van de omgeving te bekijken en lopen we weer over de spoorlijn en over een brug langs de bergwand. Ook hier weer genoeg mogelijkheden voor mooie foto's!

Een kort ritje naar het restaurant voor onze lunch. We krijgen een vooraf afgesproken lunch met allerlei lekkere gerechten wat iedereen lekker van heeft gesmuld. Het was wederom geen lichte lunch!

We vervolgen onze weg naar het War Museum bij de Hellfire Pass. Eerst lopen we door het museum, waar uitleg wordt gegeven over de Birma spoorlijn en de omstandigheden van de aanleg daarvan. Vervolgens lopen we de berg een stukje af, naar de Hellfire Pass, waar we stilstaan bij de pas en daar dringt pas echt door hoeveel werk dit is geweest en hoe de omstandigheden moeten zijn geweest. Het is een indrukwekkende omgeving waar ik best nog wat langer had willen blijven.

Met de bus rijden we weer naar de rivier onderaan de berg en gaan we verder met een longtail naar ons hotel voor de komende nacht. Het is 20 minuten varen in een prachtige omgeving, tussen de bergwanden en bossen over de River Kwai. Ons hotel voor de nacht is een drijvend hotel op de rivier! We hebben wel stromend water, maar geen elektriciteit! Verlichting wordt geregeld door olielampen en een enkele ledlamp op batterijen, maar dat is het dan ook!

Voordat we wat eten is er tijd om het hotel te verkennen en wat foto's te maken. Ook is het handig om alvast wat bekend te raken met de kamers, omdat het echt donker zal worden! Om 7 uur wordt er op een gong geslagen en is het tijd om te eten. We eten wat de pot schaft en krijgen weer lekkere gerechten voorgeschoteld, waarvan we de meesten al wel kennen.

De kinderen zijn moe en willen graag vroeg naar bed. Mara en ik gaan mee en maken van de gelegenheid gebruik om lekker te relaxen. Mara gaat lekker lezen en ik had 's middags m'n oog al laten vallen op de hangmat achter onze kamer op onze veranda. Het enige wat nog ontbrak was een koud biertje maar voor de rest was het perfect! Ik heb denk ik wel 3 uur in de hangmat gelegen! Eerst geluisterd naar de show van een lokale stam die een optreden gaf, maar daarna in heerlijke rust, weg van alles, zonder storende electronica. Ik kon ook niet in de verleiding komen, want er was geen mobiel bereik. Prima ook, dan word je daar ook niet door gestoord.